16. mail 2026 toimuvad Tartu gümnaasiumite ühised sisseastumiskatsed tulevastele gümnasistidele. Ühiskatsed toimuvad Hugo Treffneri Gümnaasiumi, Miina Härma Gümnaasiumi, Tartu Jaan Poska Gümnaasiumi, Tartu Kristjan Jaak Petersoni Gümnaasiumi ja Tartu Tamme Gümnaasiumi koostöös.
Gümnaasiumid avaldavad täpsema vastuvõtukorra oma veebilehtedel hiljemalt 1. märtsiks 2026, sh info selle kohta, milliseid teste koolid sisseastumisel arvestavad. 1. märtsil 2026 on gümnaasiumide veebilehtedel nähtavad testide näidisülesanded.
Kool täpsustab oma vastuvõtukorras, kuidas võetakse arvesse põhikooli lõpueksamite tulemusi, õppeaasta lõpuhindeid ning väljatet tunnistusest.
Kirjalikud testid sooritab õpilane koolis, mille elektrooniline infosüsteem talle määrab. Testide sooritamise koht ei sõltu sellest, millisesse kooli õppima asuda soovitakse.
Ühiskatsetele registreerimine toimub Haridus- ja Teadusministeeriumi poolt hallatavas üleriigilises sisseastumise infosüsteemis vahemikus 1. märts - 15. mai 2026. Võimalik vestluse aeg õpilaskandidaatidega on planeeritud vahemikus 20.mai – 5. juuni 2026.
Ühiskatsete juhtkool on sellel õppeaastal Hugo Treffneri Gümnaasium.
Ott Ojaveer
Hugo Treffneri Gümnaasiumi direktor
5094021
ott.ojaveer@tartulv.eelink opens on new page
Tartu gümnaasiumide ühiskatsete testide teemad
16. mail toimuvate Tartu gümnaasiumide ühiste sisseastumiskatsete testide teemad valdkonniti on järgmised.
Humanitaarvaldkonna test
Humanitaarvaldkonna test (tekstimõistmine) hõlmab kirjanduse, ajaloo ja ühiskonnaõpetusega seotud materjale. Testi koostamisel lähtutakse põhikooli riiklikus õppekavas sätestatud pädevustest ja põhikooli III astme kirjanduse, ajaloo ning ühiskonnaõpetuse õpitulemustest. Hinnatakse õpilase oskust:
* lugeda ning eristada ja mõista teabe- ja tarbetekste ning ilukirjandust;
* võrrelda erinevaid teabeallikaid usaldusväärsuse ja teabe sisu väärtuse poolest;
* teha allikate põhjal järeldusi, hinnates väiteid, taotlusi ja veendumusi ajaloolises kontekstis;
* kasutada suhtlusolukorda sobivat sõnavara.
Õpilaselt eeldab test eri tüüpi ülesannete lahendamist. Põhilised ülesannete tüübid on järgmised:
fakti ja arvamuse eristamine;
valikvastustused alustekstist/ alustekstidest lähtuvalt;
sobiva pealkirja valik tekstile;
sobiva sõna lünka kirjutamine;
ajatelg;
tekstide võrdlemine (arusaadavus, teemakohasus jms).
Ülesannete lahendamiseks ei ole vaja eelnevalt pähe õppida kindlaid ajaloolisi fakte või läbi lugeda kindlaid kirjandusteoseid. Lahendamisel tuleb lähtuda testis esitatud alustekstidest. Testi maksimaalne tulemus on 100p.
Loodusvaldkonna test
Testi koostamisel lähtutakse põhikooli riiklikus õppekavas sätestatud pädevustest ning põhikooli III astme bioloogia ja keemia õpitulemustest.
Loodusvaldkonna (bioloogia ja keemia) testis on oluline nende teaduste peamiste mõistete, protsesside ja seaduspärasuste tundmine ning oskus lahendada põhikoolis õpitud ülesandeid bioloogias ja keemias. Tähtis on loodusteadusliku teksti mõistmise-, analüüsi-, järelduste tegemise ning materjali seostamisoskus. Testi küsimused eeldavad graafikute ja skeemide analüüsi oskust, omandatud teadmiste rakendamise oskust kui ka loodusteadusliku meetodi etappide mõistmist. Tähelepanu tasub pöörata bioloogia- ja keemiateadmiste seostamisele igapäevaeluga. Testiküsimustele tuleb anda lühivastus (nt valikvastus, sõna või lause, sümbol, joonisele märkimine jms), arvutusülesanded nõuavad lahenduskäike koos vastustega. Testi maksimaalne tulemus on 100p.
Loodusvaldkonna testi tegemisel ei ole lubatud kasutada taskuarvutit ega perioodilisustabelit (vajadusel on info kopeeritud ülesande juurde).
Temaatika:
1) Bioloogia: Ökoloogia ja keskkonnakaitse. Inimese anatoomia ja füsioloogia. Bakterid ja viirused. Hingamine ja fotosüntees.
2) Keemia: Aatomi ehitus. Aatomi ehituse seosed elemendi asukohaga perioodilisustabelis. Aineklassid ja nendevahelised seosed. Lahused ja pihused. Moolarvutused ja arvutused reaktsioonivõrrandite alusel. Keemiliste elementide perioodilisus- ja lahustuvustabelite kasutamine ülesannete lahendamisel.
Reaalvaldkonna test
Reaalvaldkonna testis tuleb näidata teadmisi füüsikast ning ülesannete lahendamisel rakendada matemaatiliste probleemülesannete lahendamise oskust, loogilist mõtlemist ja info analüüsimise võimet. Testi koostamisel lähtutakse põhikooli riiklikus õppekavas sätestatud pädevustest ning põhikooli III astme füüsika ja matemaatika õpitulemustest.
Oluline on füüsika põhimõistete, protsesside ja seaduspärasuste tundmine ning oskus lahendada põhikoolis käsitletud ülesandeid. Samuti hinnatakse tekstimõistmise, analüüsi ja järelduste tegemise oskust, graafikute ja skeemide tõlgendamisoskust ning omandatud teadmiste rakendamist uutes situatsioonides.
Test koosneb lühivastustega küsimustest (nt valikvastus(ed), sõna või lause, sümbol, joonisele märkimine jms) ning arvutusülesannetest, mis nõuavad selgelt esitatud lahenduskäiku koos vastusega. Testi sooritamisel ei ole lubatud kasutada kalkulaatorit ega valemilehte. Testi maksimaalne tulemus on 100p.
Temaatika:
Mehaanika põhialused (liikumine, jõud, töö, energia)
Soojusõpetuse põhimõtted (aine ehitus, soojusülekanne, temperatuuri muutmiseks vajalik soojushulk)
Elektriõpetuse alused
Valgusõpetuse põhikontseptsioonid
Andmete tõlgendamine ja graafikute analüüs
Matemaatilised probleemülesanded (protsendid, võrrandid, geomeetria, funktsioonid ja graafikud)