Kontsert
Erinevalt sümfooniast on kontserdivorm tavaliselt mõeldud ühe
silmapaistva mängija esiletoomiseks. Selle helivormi puhul ei puudu
kunagi
väike riskimoment. Võib-olla ei jõua viiuldaja seekord nõutud ülikõrgete
nootideni? Või juhtub, et pianist võtab kogu jõuga vale akordi?
Algselt oli sõna "kontsert" tähendus lihtsalt kõigi erinevate pillimeeste
ühendatud ehk "kontserteeritud" esitus. Kontserdivormi rajajaks
sai
17.sajandi lõpul itaalia helilooja Arcangelo Corelli, kelle
kontsertides
väike rühm mängijaid ("concertante") vastandus suuremale
rühmale
("ripieno"). Sedasorti kontserdid kandsid tihti nime
grosso
ehk "suur kontsert". Kõige kuulsamate concerto grosso`de
hulka
kuuluvad Antonio Vivaldi "Neli aastaaega". Bachi 6 Brandenburgi
kontserti
on loodud erinevatele kooseisudele. Kui näiteks kontserdis nr.6 on
kasutatud üksnes keelpille, siis viienda kontserdi solistidegrupis kõlavad
särava klavessiinipartii kõrval veel flööt ja viiul.
Kontserdi arengu võtmefiguur oli Mozart. Vahest kaalukaima
osa tema
loomingust moodustavad tema 27 klaverikontserti. Mozart on loonud
veel
teisigi kontserte, nende hulgas 6 viiulile, 4 metssarvele ning veel
üks
või kaks sellistele pillikombinatsioonidele nagu flööt ja
harf.
Beethoven seadis kontserdi arendamisel enesele nii kõrgeid
nõudmisi, et
kirjutas vaid mõne teose, 5 klaverikontserti.
Hilisemad klaverikontserdid aga kaldusid olema sedavõrd rasked, et
tihtipeale suutsid neid mängida vaid heliloojad ise. Iseloomulikumate
näidetena võib tuua Chopini 2, Liszti 2, Bartóki 3 ja
Rahmaninovi 4
kontserti.
Teadmata põhjustel kujunes kontsert erinevalt 4-osalisest sümfooniast vaid
kolmeosaliseks. Tal puudub elav menuett ehk skertso - sümfoonia
tantsuline
osa.
Kontsertidele ainuomaseks jooneks on kadents, muusikalõik esimese
osa lõpu
eel, kus orkestri vaikides dirigent langetab taktikepi ning kogu publik
jääb lummatult kuulama solisti mängu.
Tänapäeval, mil igalt pillimängijalt nõutakse virtuooslikust, on sündinud
uus "kontsert orkestrile". Nii on see zanr pärast täispööret oma arengus
saanud taas kuju, mida tundsid tema loojad Bach ja Corelli.